Pazartesi, Ekim 18, 2021
Ana SayfaHaberDünya basını Wikipedia’nın açılmasını nasıl gördü?

Dünya basını Wikipedia’nın açılmasını nasıl gördü?

Wikipedia’nın erişim yasağının ardından Türkiye’de tekrar kullanıma açılması medyada ve sosyal medyada büyük etki yarattı. Wikipedia’nın erişime açılması aynı zamanda uluslararası medyada da ilgi gören bir konu oldu. Peki dünya Wikipedia’nın açılmasına ne dedi? Uluslararası basın Wikipedia’nın Türkiye’de yeniden açılması hakkında ne yazdı?

Wikipedia, kullanıcılar tarafından farklı dillerde ortaklaşa hazırlanan ve kar amacı gütmeyen dijital bir ansiklopedi.Birçok insanın bilgiye ulaşmak için kullandığı ilk kaynaklardan biri. Ancak 29 Nisan 2017 tarihinde siyasi ve politik sebeplerle Vikipedi’ye Türkiye’de erişim yasağı getirildi. 2 yıl 8 ay boyunca Vikipedi kaynaklarına erişim sağlayamayan Türk kullanıcılar giriş yapmak için vpn gibi farklı çözümler bulmak zorunda kaldı. Aynı zamanda Vikipedia da sık sık ¨Özledik¨diyerek Türkiye’de ki erişim yasağının kalkmasını talep ediyordu. İşte o yasak sitenin kurucusu Wikimedia Vakfı’nın, erişim yasağı nedeniyle Anayasa Mahkemesi’ne (AYM) bireysel başvuruda bulunmasıyla son buldu. Anayasa Mahkemesi ise Vikipedi‘nin kapatılmasını hak ihlali olarak değerlendirdi. 14 Ocak’ta ise kararın Resmi Gazete’de yayımlanmasıyla Vikipedi erişime açıldı. Bu durum yurt içinde olduğu kadar yurt dışında da farklı tepkilere sebep oldu. Siteye erişim yasağının kalkması Dünya üzerindeki farklı ülkelerin de dikkatini çekti.

The New York Times:

Amerika’nın önde gelen gazetelerinden biri sayılan The New York Times, Vikipedi’nin erişime açılmasının bu kadar uzun sürmesini eleştirdi. Bu kadar uzun süren bir yargı süreci kendisini de gözden geçirmediler diyen gazete, bunun sadece bir başlangıç olduğunu ve Türkiye’de ifade özgürlüğü sorunlarının boyutlarının unutulmaması gerektiğini vurguladı.

Al Awsat:

Arapça olarak Birleşik Arap Emirlikleri’nde yayımlanan ülkenin önde gelen gazetelerinden biri Vikipedi’nin erişime açılmasını şu şekilde değerlendirdi: “İfade özgürlüğü yasağı kalktı”. Erişim engelini özgürlük ihlali olarak değerlendiren gazete yasağın kalkmasının Türkiye için önemli olduğunu ifade etti.

Die Zeit:

21 Şubat 1946’dan bu yana haftalık olarak basılan ve yüksek tiraja sahip olan haftalık gazete bu haberi yapılan yanlıştan geri dönüldüğü ve erişim engelinin kaldırılmasını olumlu bir adım olarak yorumladı.

Deutsche Welle:

Kısaca Dw olarak adlandırılan ve yayın hayatına 3 Mayıs 1953’te başlayan Alman gazete, 30 farklı dilde radyo, televizyon ve internet üzerinden yapan bir medya kuruluşu bu haberi “Çin ile birlikte siteye erişimi tamamen kaldıran ikinci ülke olan Türkiye, erişim engelini kaldırdı” diyerek haberi okuyucularına duyurdu.

Esquire:

1986 yılından beri yayın hayatına devam eden Amerikalı gazete 20 farklı ülkede yayın yapıyor. Okuyucularına bu haberi hükümetin özgürlükleri engellemesi ve sansürü yaygınlaştırmasının başlangıcı olarak gösteriyor ve on binlerce kişinin hapiste yada işten atıldığını vurguluyor. YouTube’a da önceden erişim engeli geldiğini hatırlatan gazete bunun olumlu bir gelişme olduğunu ancak Türkiye’deki kullanıcıların her koşulda bu yasağı atlatmanın bir yolunu bulduğunu ifade ediyor.

Bloomberg:

Bloomberg ise haberi şu şekilde değerlendirdi: “Türk hükümeti, geçmişte Twitter, YouTube ve Facebook gibi diğer popüler web sitelerine, terörist propagandasını veya Türk siyasi figürlerine karşı hakaret ettiği iddia ettiği için erişimi engelledi.Serbest konuşma sınırları muhalefet partileri, Avrupa Birliği ve insan hakları grupları tarafından kınandı. İnternet teknolojilerinden sorumlu Türk hükümet dairesi, ülkenin üst mahkemesinin geçen ay kısıtlamanın ifade özgürlüğünü ihlal ettiğine karar vermesinin ardından yasağı kaldırdı” ifadelerine yer verdi.

The Guardian:

The Guardian ise haberi şu şekilde okuyucularına aktardı, “Türkiye’deki medya özgürlükleri son on yılda istikrarlı bir şekilde kötüleşti, ancak 2016 yılında Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’a yönelik başarısız darbe girişiminin ardından düzinelerce medya kuruluşu kapatıldı ya da devralındı.” Ayrıca, 175 gazeteci ve medya çalışanının tutuklu olduğunu belirten The Guardian haberi geç kalınmış bir karar olarak yorumluyor.

 

Wikipedia’nın açılışıyla Twitter’da oluşan bayram esintileri (Liste)

Biz yokken Wikipedia’da neler değişti?

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR